zondag, januari 22, 2006

De Eeuwige Tuinier


Nog even op de valreep...
Gisteravond Groningen-Stad even betreden...
Weer..
Moeder de V wilde al tíjden naar die film...
Gisteren was dé avond dat het kon...(voor intimi....:nee geen KingKong of Narnia dus..)
Hoei,.. mazzel dat ie nog draait...in
dé arthouse-bioscoop
van het Noorden...
Images dus...
Poelestraat...
Leuk bij avondlicht..
Nog even een cappucino bij de Brasserie..
Zo rond kwart voor negen bijna niemand in de zaak...
Buiten in iedergeval meer volk op de been...
Een of andere filmshoot...
Softboxen, steigers, bouwlampen, cast en crew, cameramensen, druk gesticulerende regisseur.
Hoofdrol spelende stelletje stond maar te blauwbekken....nóg eens over...neehee,... nog eens!

Affijn 21:00..Images, binnen in zaal 3 een bedrukte sfeer..
Geheel passend bij het verhaal..
Spelend in Afrika, Kenia...
Activistische vrouw van diplomaat ontdekt vergaand gesjoemel met aidsremmers...
Farmacuitici die over lijken gaan en politici met lange vingers en bloody hands....
Vrouw van diplomaat vindt onder verdachte omstandigheden de dood...
Diplomaat-man zoekt het uit tot op den Bodem (Fantastico Crossa!)
Ondekt dat zijn beste vrienden en collega's hem verraden en verloochend hebben, sleept hen mee in zijn zelfdestructieve spiraal van recherchewerk...
Indrukwekkend en beangstigend...
Bij de aftiteling was het in de zaal minstens zo warm als op een gemiddelde zomerdag op de fluoriserende oevers van Lake Turkana...
Dáár krijg je wel dorst van!

14 Comments:

gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Sorry om even afbreuk te doen aan uw weloverwogen mening over bovenstaande film: ik vond 'm prachtig, en boeiend van begin tot eind! Moeder de V. ook? En in Images is het altijd warm. Lekker knus gezellig, genieten van elkaars Ben & Jerry's!

23 januari, 2006 08:20  
gilde Blogger Zielknijper hysterisch...

U heeft de indruk dat ondergetekende NIET gecahrmeerd was van deze rolprent??
U leest wellicht teveel tussen de regels...zaken die er niet zijn!?
Leest U de derde zin van onder nog even in alle aandacht door?

23 januari, 2006 09:47  
gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Mijn gevoelswereld doordrong zich van een ironische bijklank. Maar inderdaad, wellicht lees ik teveel tussen de regels door! U bent bang dat Moeder de V. deze teksten zal lezen, en u zal beschuldigen van het veinzen van interesse en medeleven? En daarbij, uw cinematische verlangens en behoeftes kennende... ga ik ervan uit dat andere films meer uw interesse zullen trekken! Maar ogenschijnlijk heb ik mij vergist! Geheel ten goede van uw imago! Er zijn meer mensen die u uit het moeras der Hollywood Candy trekken, en u laten proeven van filmische kunst!

23 januari, 2006 18:10  
gilde Blogger Zielknijper hysterisch...

U zet uw stelling nog even kracht bij door verder te speuren naar de kleine lettertjes tussen de regels?
Naar mijn weten leest MdV deze epistels niet, waarde Filmfanate, and what if she did...
Beschuldigen doet zij wel vaker en veinzen is mijn tweede natuur...Ik hoor niets nieuws.
Het leven is geven en nemen mijn Beste...
Voor de Liefde en de Goede Vreede doet men nu eenmaal consessies en ik ben geen egoïstisch mensch...Hoe prettig is het dan te merken dat uiteindelijk de keuze goed uitviel, is het niet??
Ik zal de laatste zijn te ontkennen dat anderer genre's mijn aandacht sneller grijpen dat de doorsnee Filmhuis film...
Waarbij opgemerkt moet worden dat laatstelijke rolprenten over het algemeen de grijze cellen langer bezig houden dan de kaskrakers uit het zonovergoten California!
Goed, mijn imago groeit in Uw beleving?
U kent ook Bitter Moon, Chocolat, Il Postino, The Pianist,American Beauty, Hero, The Cook The Thief his Wife and her Lover, La Grande Bouffe, La Vita è Bella, The Piano?

23 januari, 2006 23:04  
gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Ah, uw ego voelt zich gestreeld... met mijn zachte strelingen moet dat welaan ook een zeer aangename ervaring zijn. Enkele van de door u genoemde films ken ik inderdaad, de rest zijn aanraders? Uw stuk doet denken aan een immer veranderende kameleon, zich aanpassend aan zijn om geving, bijna onzichtbaar aanwezig. Zeker is het leven geven en nemen, maar veinzen en vrede bewaren coute que coute... dat duidt op wegcijfering der eigen gedaante! Waar is uw eigen ik achtergebleven? Uw blog dagelijks lezend vermoed ik dat deze nog wel ergens moet zijn... diep weggestopt en af en toe kijkend, of de kust veilig is... Heb ik gelijk?

24 januari, 2006 17:36  
gilde Blogger Zielknijper hysterisch...

De rolprenten zijn allen aanraders. Een doosje Tissues is hier en daar een niet onwelkome aanvulling van de ervaring moet ik toevoegen...

Een Kameleon zegt U...Ik leg het maar uit als een compliment, dank voor de streling Edel Jonkvrouwe!
Zie het eerder als het exploreren van de IJsberg Edele Ontdekster..., het aanspreken van een fors bemeten Harde Schijf...U tikt een kernwoord in en er rolt een ervaring, een wetenswaardigheid, een idee, of opinie uit...
En ge weet, wat er niet in zit kan er ook niet uitkomen...
Adaptief vermogen is mij inderdaad niet vreemd.
Den Kat uit den Boom Kijken evenmin...toch durf ik te stellen dat ik niet geheel initiatiefloos deez Aardkloot bewandel.
Ik mag U verzekeren dat het in Huyze Zielknijper zo menig maal vervaarlijk kan Knetteren!
Assertiviteit, we hebben het er reeds eenmaal over gehad, wellicht een zwakke zijde mijnes Zijns..
Wegcijferen, ja bij tijd en wijle...Een Mensch staat niet alleen in dit Leven, er zijn verantwoordelijkheden te nemen, consessies te doen...
De Egoistische grondslag waarmee het slag der Bevolking zich Heden ten Dage door het leven begeeft stuit mij tegen de borst. Een beetje meer rekening houden met elkaar...Het zou prettig zijn!
Derhalve is een vriendelijk woord, een tedere streling zalf op mij ziel...
Een compliment wordt nog te zelden geslaakt...De fouten, echter worden per direct ingepeperd.
U kent immers zelf het fenomeen van compromissen sluiten en afwegingen maken...

25 januari, 2006 11:55  
gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Om terug te komen op de films: vandaag start in uw heerlijk warme kunstfilmhuis het Gronings Filmfestival, wellicht voelt u er iets voor daar eens te gaan kijken?

De andere onderwerpen worden u parmantig aangedragen door Raaf.

26 januari, 2006 07:51  
gilde Blogger Zielknijper hysterisch...

Ik zal het Weeereld Wiede Wep eens bezoeken voor de featurende rolprenten, waarde Opmerkzame!
Onderwijl wacht ik met Kriebels in de Blaas op de terugkeer van Mijn Raaf en de inhoud van zijn Postzakje...

26 januari, 2006 11:18  
gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

En ja, hij is ongetwijfeld weer terug op het oude vertrouwde nest, waar hij volledig zichzelf kan zijn en geniet van uw aanwezigheid! Kriebels in de blaas?

26 januari, 2006 19:33  
gilde Blogger Zielknijper hysterisch...

U kent dat niet?
Gerommel in de onderbuik, gewriemel in de Daarms, Urinea Acutans Praecox?
Tikkende tenen, wrikkende enkels, trekkende mondhoeken, spastisch Colon...
Zenuw Kuch en Dwangmatige Snifje...

Maar weest onbevreest,..de Raaf is teruggekeert op het nest...
Een Weerwoord is reeds in voorbereiding, want het Beest is niet te houden...
U zult Uw Raaf (!) niet lang hoeven missen!

26 januari, 2006 20:36  
gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Gelukkig! Ik ben niet in het bezit van tikkende tenen. U wel? Is dat een proces dat zich volledig ontdaan van uw vrije wil onttrekt? U wordt zenuwachtig van de gedachte, dat mijn epistel u weer bereiken zal? Dat rationaliserend, wat gaat daaraan vooraf, u verwacht een zakje anthrax, of wellicht geparfumeerde blaadjes?

27 januari, 2006 07:49  
gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Het Autonome Zenuwstelsel kent vreemde kronkels waarde Prikkelende.
Tikkende tenen, hmmm...
Meer Knakkende Knieën en Ploppende Heupen...
Piepende Neusgaten en borrelende Buik...
De spanning stijgt, dat zeker!
U zou de eerste zijn een virtueel zakje ziekmakers te bestellen.
Hoewel, onderschat nooit de kracht van het Woord...
Ik hou het dan maar bij een prettig Persoonlijk geurend zakdoekje...
U telt de uren dat Raaf U weer komt verblijden??

28 januari, 2006 01:47  
gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Vannacht om 01.00 werd ik lieflijk gewekt door een ijzig Ka! Ka! op mijn balkon. Uw Raaf, met bevroren gevederte, ijspegel aan de snavel, had mij op nieuw bereikt! Wat een genoegen! Stante pede opgestaan, uiteraard, om warme chocomel te maken voor het zwart gevederd vriendje. De kracht van het woord, deze hielden mij uit mijn slaap, doordat de adrenalinelevels in mijn bloed niet wilden gaan liggen! Ik zal met het volgende wisselen der brieven een zakdoekje, geurend naar mijn nieuwste aanwinst (u herinnert zich nog de Belangrijke Keuze? Deze is inmiddels gemaakt, het kwartje gevallen!). Raaf blijft enige tijd hier ontdooien, het Wit gevederte maakt zich op voor een tijdelijke uitwisseling.

28 januari, 2006 09:38  
gilde Blogger Zielknijper hysterisch...

Mijn hart klopt pijnlijk in mijn keel...
Het verlangen Uw geur te mogen kennen...
Tergend langzaam tikken de minuten weg...
Ik spits mijn oren, speurend naar een zacht en liefelijk koeren...

28 januari, 2006 21:35  

Een reactie posten

<< Home