donderdag, januari 19, 2006

Tempel der Electronica


Vandaag was ik weer eens sinds lange tijd in de Noordelijke Tempel der Electronica..
Telkens als ik die poorten van dit Paleis der Materialisme betreed wordt het mij week om het hart..
De schier eindeloze rijen verschillende artikelen doen mij duizelen.
Ik wordt draaiierig van de stapels hebbedingen , rij na rij opgetast als hadden we allemaal te weinig spullen in onze krochten en te veel geld op onze chipknips.
Ik baan mij met moeite een pad door de zich aan de nieuwste digitalecamera's vergapende menigte, direct na de ingang...
Nu alleen wat gekakel van de kijklustigen...Vroeger was het hier een gepiep van jewelste, van alle beveiligings apparaatjes die geen contact kregen met hun artikel, omdat iemand het ding niet goed terug gezet had op zijn beveiligde sokkeltje...
Dwalend door de zich herhalende rijen en gangpaden voel ik me een zoekende in de woestijn...
Als argeloze consument wordt ik onweerstaanbaar voortgeleidt langs ritsen kleuren vonkende TFT schermen, rijen laptops van uiteendlopende grootte, helderheid en prijs, dozijnen laser gestuurde muizen en toetsenborden, ScienceFiction come trough, als een vleesgeworden Start Trek aflevering...
Beam me up Scotty! ....Please!
Drie vier rijen spelcomputers trotseren de destructieve geesten van evenzovele prepuberalen, in hun pogingen de grenzen van de uitnodigend uitgestoken gamepads op stokjes te testen.
Verdwaasde adolescenten struinen de volgetaste schappen met DVD's, CD's en alle denkbare tussenvormen af , zoekend naar iets wat ze door de overdaad waarschijnlijk net zo vergeten zijn als ik...
De nieuwste DVD realease draait halverwege aan de linkerzijde van het inmense pand op een enorm plasma scherm. Ik blijf in verbazing staan kijken.. "Stealth" een Sci-Fi Actiethriller, Filmo Americano pur Sang! De visuele en geluidseffecten knallen me te gemoed. De hele Media Markt gaat herhaaldelijk in vlammen op en explodeert met donder en geweld, zo lijkt het..De Surround boxen die steels verborgen rondom mij zijn opgesteld doen mij geloven in een helse oorlogssituatie te zijn beland, terwijl rondom mij dezelfde consumtiedrift zijn voortgang heeft...schijnbaar ongestoord door de bommen en granaten graaien de credicard trekkers in de bakken met Budget DVD's en CD-Rom's.
Achterin vergaap ik mij aan een dozijn elkaar verdringende Plasma en LCD televisies van astronomische afmetingen... Alles in een semi verduisterde ruimte. Om het visuele lichtspel maar goed uit te laten komen... De prijskaartjes hebben eveneens de sterren als einddoel...
Iemand speelt wat met een volume knopje en Dire Straits blaast als een orkaan door de hal..."Money for Nothing and the Chicks for Free.."
Enkele verkopers kijken meewarig op van hun schappenvullerij...
Ik schrik echter pardoes wakker:
Wat kwam ik hier ook al weer doen??
Wat moest ik toch hebben...
Oh ja, wat fotopapier voor de printer en een muismatje...
Weer een halve kilometer terug langs drommen koopgepeupel en schappen vol zegeningen der moderne wetenschap...
Eindelijk het schap met printer papier... vlakbij de uitgang.......natuurlijk!
Ongeveer vijf meter merken, diktes, Mat, Glossy,Normal, Special, A3, A4, A5, briefkaartformaat,. whatever!
En ja hoor! Mijn merk hebben ze niet!
"Dat verzin je niet hè??!!", zei freek de Jonge ooit eens...Maar 't is wel zo!
Dûhhhhhhhh!
Dertig soorten foto papier en de Hp Premium Plus Glossy 240g hebben ze er niet..
Jesses!
Volgende keer maar weer gewoon via internet bestellen!
Ja, ik ben toch niet Gek!

13 Comments:

gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Ik ben ook niet gek, maar in het Rode Paradijs der MM bekruipt mij toch het gevoel dat volgens de sterren en Chinezen zo ontzettend wel bij mijn sterrenbeeld past... mijn huis te vullen met allerhande hoogstaande electronische snufjes, het één nog onnodiger dan het andere... gelikt en vol met chroomkleurtjes, om overal mijn prachtige muziekjes ten gehore te kunnen brengen. Voor de afwezigheid van het printpapier heb ik maar één woord over: Waardeloos! Heeft u nog wel met een passende muismat thuis kunnen geraken?

20 januari, 2006 20:30  
gilde Blogger Zielknijper hysterisch...

Bij Jóve ja, Edele Betrokkene!
Een bordeauxrode ultradunne muismat van de fijnste qualiteit zelfs...voor weinig.
Heel juist opgemerkt...het scharlaken koophuis puilt uit van allerhande waar die U en ik niet wensen en waar wij niet voor waren gekomen, maar die men ons maar al te graag zou willen aansmeren...
Ik hoor ze al weer gniffelen, tussen hunne spleetogen en te grote voortanden door...zodra mijn interesse gewekt lijkt voor eeen onnut Hebbeding...
Gelukkig kon mijn getrainde ziel de verlokkingen der Verkoop Demonen weerstaan...
Kunt U de verleidingen weerstaan der Aalgladde Oogverblindende Glimmerdingen en Overzoete Creditcard Zuigers??

20 januari, 2006 22:08  
gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Dat is geen enkel probleem, mijn gouden kaartje houdt zich rustig en verre van alles wat blinkt, ik ben niet gelijk een ekster! Mij mengend tussen de menigte op zoek naar zilveren schijfjes of batterijen, breekt mij het angstzweet uit, geen vorm van enige fobie zoals wellicht bij u een licht zal opgaan, doch het sterke vermoeden van op de verkeerde plaats beland zijn, waar materialisme heerst en viraal overdraagbaar! Mijn creditcard heeft het zwaarder in andere gelegenheden!

20 januari, 2006 22:49  
gilde Blogger Zielknijper hysterisch...

Een begrijpelijk ongemak beschrijft ge daar.
Nu echter wekt ge mijn nieuwsgierigheid,...
U flexibele kunststof beurs wordt opgewonden van andere etablissementen??
Hoe Intrigerend!
Verlicht mij Vrouwe!
Scholten en Wristers wellicht, Haastje Repje?? Le Souk?? Douglas?? van Leest?

20 januari, 2006 23:01  
gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Welaan welaan, vanwaar die interesse? :) De innerlijke mens is letterlijk zeer tevreden gesteld met de aankoop van ambiance met het gulden kaartje. Maar uw Douglas is een goede tweede!

21 januari, 2006 10:59  
gilde Blogger Zielknijper hysterisch...

Ambiance, ambiance??
Qua Sfeer, Omgevingsgevoel, Aetherverzadiging, Zwerktrillingen bedoelt U??
U koopt sfeer in per Plastic Card?

22 januari, 2006 17:24  
gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Zwerktrillingen, ja die! Bij uitvoerig diepgaande en langdurende tafelconversaties bij goede wijn, in resto's waar zelfs de servetten van gegoede zelfgeknoopte kwaliteit zijn, en de wijnglazen op een sokkel staan! Helaas is het niet vrijblijvend vertoeven in deze etablissements...

23 januari, 2006 18:15  
gilde Blogger Zielknijper hysterisch...

Nene neen mijn Gegoede Bourgondische.
De uitbaters der kloeke schenkerijen annex happerijen weten van prijzen...
Zolang de "Vibes" maar gelijk op gaan met de hoogte van de rekening is het geoorloofd vind U ook niet??

23 januari, 2006 23:16  
gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

De plastic kaart is geduldig en duldt alle uitspattingen, laat mij nooit in de steek. In die opvatting geef ik u gelijk, dat als de vibes hoog op lopen de rekening navenant mag meestijgen... Als volbloed Nederlandse zou ik eerlijk delen! Óf mij laten trakteren. Ik ben natuurlijk wél gesteld op een galante man.

25 januari, 2006 20:13  
gilde Blogger Zielknijper hysterisch...

Juist!
Die man die voor U de deur open houdt nadat hij eerst zelf in het pand is binnen getreden om de sfeer te proeven en te kijken of de kust veilig is voor zijn hartelief..
Die man die Uw stoel aanschuift en uw bestelling doorgeeft aan de knipmessende bedienden.
Die man die U een roos schenkt bij het nippen van de Cognac, als de magen gevuld zijn.
Die man die geduldig afwacht als de rekening is gebracht, of U aanstalten maakt de beurs te trekken, u niet te willen beledigen door spontaan de rekening voor u te betalen, als zou ge geen eigen inkomen hebben en geen zelfstandige Vrouw van de Wereld zijn...
Die man..?

26 januari, 2006 20:44  
gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Het aanvaarden van de galantheid van de man is toch geen ondermijning van de eigenwaarde, mijn beste Zielknijper! Het betalen der rekening is geen indicatie dat deze man mij onzelfstandig en financieel afhankelijk vindt. Een volgenden keer is het uiteraard mijn beurt, en die keer geef ik zoals een vrouw betaamt de gulden kaart mee aan den besten diender, zodat er geen misverstand kan ontstaan. Een man die de deur openhoudt verdient een bonuspunt. U had niet verwacht nog een dusdanigen vrouw aan te treffen in congruentie met het feminisme?

27 januari, 2006 07:56  
gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Het Feminisme, de uitvinding van de laat zestiger jaren,...
Zij bestaat nog??
Is dat niet een bevestiging van het ondergeschikte denken der Femmes Fatales??
En hun pogingen zich aan hun minderwaardig voelen te ontworstelen??
De Hedendaagse Vrouw onderscheidt zich toch in niets meer van den Man, behalve de onontkoombare anatomische verschillen??
Van ondermijning der eigenwaarde mag wat mij betreft geen sprake zijn...
Galantheid vertaal ik dan liever als Voorkomendheid, het hooghouden der Edele Etiquette...Hetgeen den LeevenschWandel der Sterfelijken van een toch aangenaam Cachet voorziet...?

27 januari, 2006 12:23  
gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Bestaat heel het Leven niet uit definitiekwesties? Is de definitie van Feminisme niet verschoven van een verbanning van alle mannelijke verschijningsvormen richting onbewoonde eilanden, naar het gelijk zijn der sexes? In kwaliteiten onderscheiden zij zich wel degelijk, mannen zijn mannen en vrouwen zijn vrouwen! Dat ontkennen zou naief zijn, u bent dat niet met mij eens? Als wij allen nou eens deden waar wij goed in zijn... de kwaliteiten liggen niet zwart-wit over de sexen verdeeld, echter meer over verschillende individuen. Zelfs kwaliteiten met een anatomische oorzaak kunnen hieronder worden ingedeeld. Eigenwaarde, mijn gewaardeerde Zielknijper, welneen, maar daar spreken wij over een heel andere orde van zaken! Laten wij vooral appels niet met peren gaan vergelijken, de intrinsieke waarde is uiteraard gelijk. En etiquette, dat is het uitspreken van wederzijds respect. U blijkt geoefend in hoffelijkheid, mijn Waarde! Een aanwinst!

28 januari, 2006 09:44  

Een reactie posten

<< Home