dinsdag, april 04, 2006

Dat hadduh we vroegâh nie...


Vandaag was ik even in de plaatselijke Boekenuitleen.
Naast de gewoonlijk platgetreden paden tussen de rijen boeken, ontwaarde ik naast de CD en DVD-afdeling een nieuwe stand.
Klein van stuk, meer een soort opengewerkte vitrine.
"Luisterboeken" stond er in vet Ariël gedrukt...
Luisterboeken?
Wat zou dat zijn...?
Boeken met oren was ik al vaker tegen gekomen, met name vanuit deze Uytleenbasis der Literatuur ende Letterkunde.
Maar luisterende boeken...?
Plots daagde het me, sloeg het in als de bliksem, de vonk vloog over, het kwartje viel en zette het mechaniek in werking:
Ach nee Man !
Boeken om naar te Luisteren natuurlijk, suffe oude vooroorlogse "Krimp".
Audioboeken noemen ze dat bij BOL.com.
Boeken uit de literatuur, wereldberoemd in heel Nederland en soms ver daarbuiten, voorgelezen door prettige leesstemmen, behorende aan al dan niet even zo beroemde personages, gelouterd door de Letteren, of bejubeld voor het voetlicht der Theaters...
Ontstaan vanuit de behoefte , door visueel gehandicapten, analfabeten, of anderszins behinderden, kennis te nemen van de Gedrukte Werelden der Vertelkunst
Nu de therapeutische hoek ontgroeid, op weg naar de verre hoogten der modegrillen en hypes.

Persoonlijk heb ik nog niet het genot mogen ervaren van een voorgelezen boek.
Meestal ben ik zelf de voorlezende...kinderverhaaltjes aan Dochter voor het slapengaan.
Een volwassenenboek voorgelezen krijgen, nee, dat past me op de één of ander wijze niet zo...
Denk ik....., moet ik toevoegen...
De stem van de voorlezer moet wel echt een prettige zijn, me weten te boeien, te overbluffen met zijn, (vreemd, het zijn bijna altijd voorlezérs) stembuigingen, intonaties ,beklemtoningen, het rollen der RR'en en het sissen der SS'en.
Voor kinderen is dat allemaal niet van belang.
Ze gaan op in het verhaal, luisteren ademloos de woorden van de uit de koptelefoon, of luidsprekers schallende lippen af en beleven het geschetste als was het een film.

Dochter is zo'n dankbaar slachtoffer van de gesproken sprookjes, voorgelezen kinderverhalen en hoorspelen voor de jeugd.
Urenlang kan zij zoet voor zich uit zitten staren, op lange autoritten, de koptelefoon op, de MP3 speler in haar knuistje.
Voor haar vandaag Pluk op de kop getikt...Ja die van de Petteflet inderdaad...
Ontsproten uit het geniale brein van Annie M.G.
Voorleesgrootmoeder aller levenden Neerlanders , Harry Mulish der Kinderverhalen...
Binnen een half uurtje geript in hoogwaardig 192 kbits MP3 en vereeuwigd op mijn Harde Schijf, klaar voor transfer naar de electronische muziek en verhalendoos...
Weer een nieuwe wereld voor Dochter om te betreden...

3 Comments:

gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Ik moet zeggen, dat ik boeken liever lees. In mijn eigen tempo. Mooie stukjes nóg een keer, mijn eigen stem het verhaal horen vertellen. Het theatrale van hardop lezen past niet zo, vind ik.

06 april, 2006 10:06  
gilde Blogger Zielknijper hysterisch...

Precies Edele Vrouwe, het vergaat mij netzo...
Een boek door mijn eigen fantasie gevisualiseerd spreekt mij meer aan dan een meer of minder bekende stem die het verhaal aan mij kenbaar maakt...
Een hoorspel misschien...van een konde die mij niet zo bekend was...Of een wereldberoemde, zoals War of the Worlds...
Onlangs opnieuw uitgebracht, de versie van Jeff Wayne met Richard Burton als verteller. Da's wel mooi, compleet met geluidseffecten, fraaie muziek en de diepe melodieuse bariton van Burton...

06 april, 2006 16:20  
gilde Anonymous Anoniem hysterisch...

Gilde MegaN Hysterisch!

AAAARGHHH!


kijk, dát mijn waarde dame ende Heer is Hysterisch gillen. Al lijkt het me een genot om iemand hysterisch gillend de woorden: "Precies edele vrouwe het vergaat mij net zo..'te horen bezigen!

Zeer dramatisch , wie weet kunnen julie de volgende keer in opera reageren?

17 mei, 2006 22:57  

Een reactie posten

<< Home